Nie słucham cię.
W 2016 roku Apple oficjalnie pokazało światu AirPods. Z początku traktowane jako ekstrawagancki gadżet dla fanów marki, ta “małe, białe słuchaweczki” szybko stały się czymś więcej niż tylko gadżetem służącym do słuchania muzyki.
Do końca 2020 roku Apple sprzedało ich ponad 100 milionów sztuk.
Dziś (niemal dekadę później) AirPodsy to nie tylko produkt, ale również społeczny znak statusu oraz przepustka do bycia "niedostępnym" i nasza naturalna “bariera dźwiękowa” w jednym.
W gabinetach lekarskich, w sklepach, w środkach komunikacji i na zebraniach słuchawki w uszach są już tak powszechne, że często nie wiadomo, czy rozmówca nas w ogóle słyszy (głównie przez fakt, że wielkość tych “pchełek” uniemożliwia ich zobaczenie).
Lekarze przyznają, że zdarza im się diagnozować pacjentów, którzy równolegle... słuchają podcastu.
„To jak rozmawiać z kimś przez szybę bo widzisz usta, ale nie masz pewności, czy dźwięk dociera” mówi jeden z lekarzy cytowany w The Wall Street Journal.
Słuchawki (szczególnie drogi AirPodsy) stały się nie tylko technologiczny gadżet ale i narzędzie społecznej izolacji. I żeby było jasne - AirPodsy są tylko początkiem tego trendu.
W XXI wieku każda nowa fala technologicznych zmian zmieniała nie tylko sposób w jaki konsumujemy informację, ale tez narzucała tempo i kierunej zmian norm społecznych. Smartfony wprowadziły fundamentalną zmianę w postaci powszechnego korzystania i zerkania w ekran nawet podczas spotkań towarzyskich.
W 2007 roku, tuż po premierze pierwszego iPhone’a, piętnowano takie zachowanie. Dziś to jest standard. W pracy, domu czy w trakcie jazdy do pracy - obserwujemy setki razy dziennie takie zachowania: spuszczona głowa, twarz oświetlona ekranem komórki i pełne skupienie na małym wyświetlaczu.
Telefon jest “łącznikiem” z treściami i algorytmami, ale jednocześnie skutecznie izoluje nas w kontaktach społecznych (ciężko rozmawia się z osobą, która ma wzrok skierowany w swój telefon i nie patrzy na nas).
Kolejna fala gadżetów takie jak inteligentne zegarki, tylko pogłębiły ten problem.
Pandemia COVID-19 była momentem przełomowym również dla branży technologicznej. W marcu 2020 Zoom notował 10 milionów użytkowników dziennie. W kwietniu już 300 milionów. Logowaliśmy się, udawaliśmy, że z zaciekawieniem słuchamy skupieni na czymś innym.
Bardo często nasza komunikacja była redukowana do poziomu patrzenia na wyświetlacz z twarzą rozmówcy i słuchaniem monologu przez słuchawki w uszach.
Nie jest zatem niczym dziwnym, że błyskawicznie rosły zyski producentów mikrofonów i słuchawek (Logitech odnotował wzrost sprzedaży akcesoriów audio o 62% w 2020 roku). Przestaliśmy być obecni a zaczęliśmy być tylko projekcją (obrazu i dźwięku).
To oczywiście nie tylko kwestia samych AirPodsów i Apple. Równolegle rosnąca popularność gogli VR i eksperymenty z „mixed reality” pokazują trend jeszcze dalej idący: światy alternatywne, w których obecność fizyczna nie ma znaczenia.
Zuckerberg też bardzo chciał zmienić sposób w jaki się komunikujemy do tego poziomu, że Reality Labs (czyli komórka odpowiedzialna za badania i rozwój związany z metaverse w Meta) wydała ponad 100 mld $ na próbę stworzenia…no właśnie nikt nie wie czego.
Być może nie potrzebujemy nowej rzeczywistości od Meta - ludzie już obecnie uczestniczą w spotkaniach, grają, a nawet pracują w pełni wirtualnym środowisku (z dźwiękiem, obrazem i awatarami). Bez kontaktu wzrokowego, bez dotyku, bez ciała.
Podobnie przecież działają chatboty i asystenci głosowi. Możemy rozmawiać, ale nie z ludźmi. Możemy wejść w interakcję z technologią, ale płytką, pozbawioną “ludzkiego pierwiastka”.
Wróćmy jednak do kwestii samych słuchawek, które przeszły ogromną zmianę (nie tylko technologiczną). Ich noszenie nie jest już tylko manifestacją samego słuchania muzyki. Może oznaczać wiele rzeczy.
Może być na przykład wyrazem zaburzeń sensorycznych, potrzebą skupienia, chęcią odcięcia się od świata zewnętrznego (i bardzo często komunikatem “nie chcę teraz rozmawiać”). Ale skąd mamy wiedzieć, które z tych znaczeń ma akurat zastosowanie?
Czy twój rozmówca cię słyszy czy nie? Czy jesteś ignorowany celowo a może przypadkowo bo osoba z którą próbujesz się porozumieć właśnie jest w trakcie spotkania online?
Dodajmy do tego powiadomienia z aplikacji, narzucony nam multitasking i okazuje się, że nasza uwaga staje się najrzadszym zasobem współczesnego człowieka.
Następnym razem gdy będziecie w sieciowej kawiarni, jechali komunikacją miejską czy przechodzili przez firmowy open space zwróćcie uwagę, że pracowanie (spędzanie czasu?) ze słuchawkami w uszach to już nie wyjątek, a norma.
Na Redditcie pracownicy Walmartu dzielą się trikami, jak ukryć słuchawki pod włosami, bo regulamin zakazuje ich noszenia przy klientach.
Jak to wpływa na naszą pracę? Na pewno widzimy spadek jakości obsługi, mnożące się nieporozumienia wśród załogi, skargi i konflikty. A w domu? Normą staje się milczenie przy kolacji, wpatrywanie się w ekran, odpowiadanie tak / nie. Tylko czy tutaj winna jest już tylko sama technologia?
Czy AirPods (i inne słuchawki) są nową formą wyznaczania osobistej granicy w relacjach ze światem zewnętrznym?
Czy może to tylko pierwszy krok do świata, w którym komunikacja stanie się asynchroniczna – zawsze dostępna, nigdy niepełna?
Kiedyś złote zasady savoir-vivre'u mówiły: nie rozmawiaj z pełnymi ustami, nie przerywaj, patrz w oczy.
Dziś: nie rozmawiaj z kimś, kto ma słuchawki. Nie oczekuj reakcji. Nie domagaj się uwagi.
Artur Kurasiński
Fajny tekst? Chcesz mnie wesprzeć w tworzeniu kolejnych?
WARSZTAT Z ABSOLUTNYCH PODSTAW GENAI!
Pokażemy Ci, że nauka AI może być tak prosta jak zabawa klockami LEGO. Dowiesz się jak korzystać z AI w życiu codziennym i biznesie.
Przekażemy Ci tylko użyteczną i praktyczną wiedzę! Zero teorii - tylko praktyka i konkrety!
Kto będzie Cię uczył? Artur i Przemek.
Zapisz się na waitlistę naszego warsztatu - dam znać, kiedy wystartujemy!
NEWSY WARTE TWOJEJ UWAGI:
COPILOT BĘDZIE SIĘ STARZAŁ WRAZ Z UŻYTKOWNIKIEM
Microsoft testuje nową funkcję „Copilot Appearance”, która nadaje AI wizualną postać reagującą mimiką i mową w czasie rzeczywistym. Szef Microsoft AI, Mustafa Suleyman, zapowiada, że Copilot ma z czasem „starzeć się” wraz z użytkownikiem, by budować poczucie więzi i ciągłości.
META OD PAŹDZIERNIKA WYCOFUJE REKLAMY POLITYCZNE Z UE
Meta Platforms ogłosiła, że od października 2025 roku przestanie akceptować płatne reklamy polityczne, wyborcze i dotyczące kwestii społecznych na swoich platformach w krajach Unii Europejskiej. Decyzja wiąże się z wejściem w życie rozporządzenia TTPA, które nakłada bardzo wymagające obowiązki dotyczące transparentności i targetowania reklam, co firma uznała za niepraktyczne i prawnie niepewne.
WYDATKI NA MODELE GEN‑AI ROSNĄ
Gartner przewiduje, że światowe wydatki końcowych użytkowników na modele generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) wzrosną do 14,2 miliarda USD w 2025 roku, co stanowi imponujący wzrost o około 148 % w porównaniu z rokiem 2024. W ramach tej kwoty wydatki na specjalistyczne modele GenAI, takie jak DSLM (Domain‑Specific Language Models), wyniosą około 1,1 miliarda USD.
YOUTUBE DRUGIM NAJBARDZIEJ OGLĄDANYM KANAŁEM TV W UK
Młodsze pokolenie Brytyjczyków coraz częściej wybiera YouTube jako główną platformę telewizyjną — serwis zajmuje drugie miejsce w oglądalności, wyprzedzając ITV, ustępując jedynie BBC. To wyraźny sygnał zmiany nawyków medialnych i rosnącej dominacji platform streamingowych.
INDIA WYPRZEDZA CHINY JAKO NAJWIĘKSZY EKSPORTER SMARTFONÓW DO USA
Indie stały się w drugim kwartale 2025 roku największym eksporterem smartfonów do Stanów Zjednoczonych, osiągając 44 % udziału w imporcie – wobec zaledwie 13 % przed rokiem, głównie za sprawą przeniesienia produkcji iPhone’ów przez Apple z Chin do Indii. Udział Chin w imporcie skurczył się z 61 % do 25 %, a Indie zwiększyły wolumeny o ok. 240 %, co stanowi przełomową zmianę w globalnym łańcuchu dostaw.
CHINY I SAMOCHODY AUTONOMICZNE
Chiny zdominowały globalny rynek pojazdów autonomicznych dzięki kompleksowemu wsparciu państwa, rozbudowanej infrastrukturze i szybkiemu wdrażaniu technologii. Już do 2030 roku aż 20% nowych samochodów ma być w pełni bezzałogowych, a 70% wyposażonych w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS).