Piątka Tomka
TL;DR “The Five” to pierwszy, polski playbook jak stworzyć spółkę, która, że nie dość, że przetrwa pierwsze pięć lat, to jeszcze zaliczy globalny exit.
Tomka Karwatkę znam od kilkunastu lat i pamiętam też jego wystąpienia na Aula Polska w trakcie których zawsze dzielił się swoim biznesowym doświadczeniem (czasam bardzo bolesnym). Tomek zawsze lubił pomagać, doradzać, dzielić się wiedzą.
Dlatego kiedy dowiedziałem się, że pisze książkę bardzo się ucieszyłem, bo miałem nadzieję, że wykorzysta ją żeby po prostu przelać na papier swoje ogromne doświadczenie, przemyślenia i wiedzę związana z biznesem technologicznym.
No i nie pomyliłem się.
Jego “The Five” jest totalnym sztosem. Nawet nie będę zgadywać ile czasu i wysiłku zajęło Tomkowi zebranie tych przykładów, wiedzy, konkretów, metod w jednym miejscu.
“Gdy zaczynałem pisać tę książkę, właśnie finalizował się mój drugi duży exit z technologicznej spółki usługowej budowanej od zera, trzecia spółka tego typu zaczęła generować wielomilionowe zyski. Byłem po kilku mniejszych exitach ze spółek produktowych. Staram się pisać tylko o rzeczach, które widziałem więcej, niż raz.”
Cieszę, że w końcu na polskim rynku jest godny konkurent dla ““Hard things about hard things” (i co ważniejsze nie pisanego przez VC tylko anioła biznesu).
“The Five” jest może z powodzeniem zastąpić wszystkie kursy, polskie akceleratory i 99% linkedinowych guru, wanna-be (i ich “mądrości”). To autentyczna (czasami do bólu) opowieść (mapa?) przechodzenia najtrudniejszych momentów w życiu startupu, skalowania i wreszcie exitu.
Ale to nie jest tylko książka o kasie - jest tam bardzo dużo o emocjach, ludziach, wypaleniu, problemach, wzlotach i upadkach. Tomek pisze bazując na doświadczeniu swoim jak i całej masy wspaniałych ludzi, których miał szczęście poznać na swojej biznesowej drodze.
W rozdziale „Co zrobiłem źle” Karwatka rozkłada własne błędy na czynniki pierwsze: źle dobrane rynki, nieprzemyślane awanse, ukrywanie problemów przed zespołem. Nie po to, by się usprawiedliwiać, ale żeby pokazać, że sukces nie rodzi się z perfekcji — tylko z refleksji.
Jest tam i o sprzedawaniu pomidorów na targu w Głogowie wraz z bratem, ale też o pierwszych biznesach, problemach i sukcesach. Mnie szczególnie podobały się opisy fakapów menadżerskich, błędów związanych z szybki rozwojem spółek, dlaczego bycie CEO oznacza “Chief Emotional Officer” i jak go ratuje deep work.
Ale przede wszystkim jest “mięso” - gotowe, przetrawione metody przejścia suchą nogą najgorszego okresu czyli tytułowych “pięciu lat” kiedy 80% firm upada. Czytając książkę Tomka dostajesz szansę nauczyć się na jego błędach.
Nie znajdziesz u mnie ogólnikowych odpowiedzi ani motywacyjnych sloganów. Skupiam się na konkretnych, realistycznych poradach opartych na rzeczywistych historiach – moich własnych i tych, które obserwowałem.
Najważniejsze - to jest książka dla przedsiębiorców. Dla tych, którym się chce próbować zmieniać rzeczywistość wokół siebie. Dla wariatów i marzycieli, ale jednocześnie dla tych, co szukają konkretów i porad od lepszych i bardziej doświadczonych przedsiębiorców.
I co najważniejsze: droga i wybory biznesowe Tomka pokazują, że jego metoda działania ma sens: ponad 30 inwestycji i kilka exitów pokazują, że Tomek wie o czym pisze.
Czytałem w życiu wiele książek biznesowych, pisanych jako poradniki dla przedsiębiorców i “biblie startupowców”. Cholernie mi brakowało żeby w Polsce doświadczony przedsiębiorca zajmujący się inwestowanie w tech i startuoy napisał taką książkę. No i kurde jest :)
Czyta się ją jak dziennik, który ktoś zostawił dla innych podróżników z zaznaczonymi miejscami, gdzie można się zgubić, gdzie warto odpocząć i gdzie spotkać sojuszników. Jeśli szukasz inspiracji, ale przede wszystkim prawdy (odartej z tego lukru, który często widać w social mediach) o budowaniu firmy to jest to książka jest właśnie dla Ciebie.
Aspekt dodatkowy, ale równie ważny (i pokazujący mindset działań Tomka) - kupując jego książkę pomagasz Fundacja Las Na Zawsze w sadzeniu nowych drzew i dbaniu o te stare.
Polecam - nie tylko tym, którzy myślą o zaczęciu swojego biznesu technologicznego, ale też tym, którzy po raz kolejny doszli do ściany, albo nie chcą popełniać tych samych błędów.
Książkę Tomka zamówisz tu: https://ksiazka.the5.tech/
Artur Kurasiński
JAK POLACY UPRAWIĄJA SEKS Z ROBOTAMI?
Oj YouTube potnie mi zasięgi w tym wideo :) Ale mam to w nosie bo bardzo chciałem nagrać ten wywiad z dr Ewa Stusińska (literaturoznawczynią, badaczką kultury, autorką książek “Miła robótka” i “Deus sex machina. Czy roboty nas pokochają?”)…
I właśnie o tej ostatniej książce będziemy najwięcej rozmawiać - przy okazji bardzo szczerze mówiąc o seksie, robotach, pornografii i technologii.
Z naszej rozmowy dowiesz się między innymi:
Jak wyglądała polska pornografia lat 90.?
Czy robot-partner może dać poczucie bezpieczeństwa?
Co pornografia mówi o naszych czasach – i dlaczego to temat, którego wciąż się boimy?
Jak technologia zmienia nasze intymne relacje i czy jesteśmy gotowi na miłość z maszyną?
To rozmowa o sztucznej inteligencji, seksrobotach, samotności w cyfrowym świecie i o tym, co się dzieje, gdy technokapitalizm przejmuje sferę uczuć.
Zapraszam do obejrzenia na YT: https://cutt.ly/technofobia_yt
albo posłuchania na Spotify: https://cutt.ly/sluchaj
NEWSY WARTE TWOJEJ UWAGI
Przeszukałem internet w poszukiwaniu najciekawszych/najważniejszych historii dotyczących technologii ;)
CHINY WYGRAJĄ WYŚCIG O SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ
Szef Nvidii Jensen Huang ostrzega, że USA przegrywają globalną rywalizację w AI z powodu zbyt wolnego rozwoju infrastruktury energetycznej. Chiny, dzięki tańszej energii i większym inwestycjom, mają jego zdaniem zdecydowaną przewagę.
AMAZON STAWIA NA AI DLA AUTORÓW E-BOOKÓW
Amazon uruchomił usługę Kindle Translate, która pozwala autorom tłumaczyć e-booki za pomocą sztucznej inteligencji bezpośrednio w systemie Kindle Direct Publishing. Na start dostępne są tłumaczenia między angielskim, hiszpańskim i niemieckim, z planami rozszerzenia obsługi języków.
KALIFORNIA ZMIENIA ZASADY PRZEGLĄDANIA INTERNETU W USA
Nowe prawo w Kalifornii zmusza przeglądarki do wdrożenia funkcji „nie sprzedawaj moich danych”, co może wpłynąć na całą Amerykę. Producenci przeglądarek prawdopodobnie zastosują je globalnie, by uniknąć tworzenia osobnych wersji.
MICROSOFT TESTUJE AGENTÓW AI NA “SZTUCZNYM RYNKU”
Microsoft stworzył „Magentic Marketplace”, by badać, jak agenci AI rywalizują, współpracują i reagują na złożone sytuacje rynkowe. Testy ujawniły istotne ograniczenia modeli takich jak GPT-4o i Gemini w warunkach zwiększonej konkurencji i liczby opcji.
NADCHODZI ERA „ANTI-SOCIAL MEDIA”
Nowe aplikacje AI oferujące cyfrowe towarzystwo mogą paradoksalnie pogłębiać samotność, wypierając prawdziwe relacje międzyludzkie. Autor ostrzega, że iluzja bliskości z botem może zastąpić realne więzi społeczne.

