• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Wp艂yw Smartfon贸w na Tw贸j 馃 | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasi艅skiego

Wp艂yw Smartfon贸w na Tw贸j 馃 | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasi艅skiego

Ka偶dy system, od gier wideo po sieci spo艂eczno艣ciowe, wykorzystuje fundamentalne ludzkie pragnienie informacji zwrotnej. Sprz臋偶enie zwrotne wyzwala dopamin臋, co prowadzi do powstania ci膮g艂ych p臋tli wci膮gaj膮cych nas w cykl coraz wi臋kszej stymulacji. W efekcie coraz bardziej ignorujemy to, co dzieje si臋 w 艣wiecie rzeczywistym.

Smartfony s膮 niezaprzeczalnie narz臋dziem, bez kt贸rych 99% spo艂ecze艅stwa nie wyobra偶a sobie 偶ycia. Jest niewiele zada艅, kt贸rymi smartfon nie sprosta. Jednak wygoda ma swoje minusy.

Badania pokazuj膮, 偶e smartfony mog膮 zmieni膰 spos贸b funkcjonowania naszego m贸zgu. Odkryto, 偶e samo posiadanie smartfona w pobli偶u mo偶e zak艂贸ca膰 zdolno艣膰 my艣lenia, nawet gdy telefon jest wy艂膮czony. 

W 2007 roku na rynku pojawi艂 si臋 pierwszy iPhone. Apple przedstawi艂o to urz膮dzenie jako rewolucyjne po艂膮czenie telefonu kom贸rkowego, iPoda i komunikatora internetowego, zamkni臋te  w jednym eleganckim opakowaniu bez fizycznych przycisk贸w, oparte wy艂膮cznie na ekranie dotykowym. 

Urz膮dzenie to by艂o wyposa偶one jedynie w 16 podstawowych aplikacji i nie mia艂o w艂asnej biblioteki aplikacji. To zapocz膮tkowa艂o g艂臋bokie zmiany w naszej interakcji z technologi膮. 

W miar臋 jak smartfony ewoluowa艂y, stawa艂y si臋 coraz szybsze i sprytniejsze, a ich oprogramowanie coraz bardziej wyrafinowane. 

Wkr贸tce aplikacje zacz臋艂y oferowa膰 us艂ugi, ale wraz z tymi udogodnieniami pojawi艂y si臋 algorytmy zaprojektowane tak, aby przyci膮ga膰 i utrzymywa膰 nasz膮 uwag臋. By艂 to kolejny, du偶y krok do zmiany naszej interakcji ze 艣wiatem.

Ju偶 w 2008 roku, gdy wci膮偶 zapoznawali艣my si臋 ze smartfonami, psychiatra UCLA Gary Small zacz膮艂 wydawa膰 ostrze偶enia o ich wp艂ywie na ludzi. 

Sugerowa艂, 偶e intensywne korzystanie z tych urz膮dze艅 mo偶e przekszta艂ca膰 nasze m贸zgi, zmniejszaj膮c nasz膮 zdolno艣膰 do anga偶owania si臋 w interakcje 鈥瀟warz膮 w twarz鈥 i interpretowanie sygna艂贸w niewerbalnych. W tamtym czasie, gdy iPhone mia艂 zaledwie rok, jego stwierdzenia poruszy艂y spo艂eczno艣膰 naukow膮. By艂y okre艣lane jako intryguj膮ce i prowokuj膮ce, ale brak by艂o dowod贸w na ich s艂uszno艣膰.

Po ponad dekadzie przygl膮damy si臋 tym obawom ponownie, lecz ze 艣wie偶ym spojrzeniem.

JAKI MNIEJ OCZYWISTY WP艁YW NA NASZE ZDOLNO艢CI UMYS艁OWE MOG膭 MIE膯 SMARTFONY?

W miar臋 pog艂臋biania si臋 bada艅 staje si臋 jasne, 偶e nawet codzienne zjawiska, takie jak uczucie niepokoju, gdy jeste艣my oddzieleni od naszych telefon贸w, wskazuj膮 na g艂臋bsze zmiany poznawcze.

W swojej ksi膮偶ce 鈥濰ow to Break Up with Your Phone鈥, Catherine Price omawia koncepcj臋 鈥瀋i膮g艂ej cz臋艣ciowej uwagi鈥, zjawiska, w kt贸rym ludzie dziel膮 swoj膮 uwag臋 mi臋dzy zadaniami, jak cho膰by rozmowa podczas przewijania medi贸w spo艂eczno艣ciowych lub ogl膮dania telewizji. 

Price twierdzi, 偶e ta powszechna pr贸ba zwi臋kszenia produktywno艣ci w rzeczywisto艣ci pogarsza nasze zdrowie poznawcze. Anga偶owanie si臋 w ci膮g艂膮 wielozadaniowo艣膰 nie tylko utrudnia g艂臋bokie, z艂o偶one my艣lenie, ale tak偶e zak艂贸ca zdolno艣膰 m贸zgu do przenoszenia kr贸tkoterminowych do艣wiadcze艅 do pami臋ci d艂ugoterminowej. 

W rezultacie rozproszona uwaga mo偶e prowadzi膰 do gromadzenia zapomnianych do艣wiadcze艅 i zmniejsza膰 nasz膮 zdolno艣膰 do tworzenia trwa艂ych wspomnie艅.

A jak wygl膮da kwestia uzale偶nienia?

Na przyk艂ad nomofobia 鈥 strach przed byciem bez telefonu 鈥 jest prawdziwym i rosn膮cym problemem, co potwierdziaj膮 badania dr. Larry'ego Rosena. W jego eksperymentach uczestnicy byli monitorowani pod k膮tem reakcji na stres, gdy s艂yszeli powiadomienia z telefonu, ale nie mieli do niego dost臋pu. Wyniki wykaza艂y zwi臋kszony poziom l臋ku i zmniejszon膮 zdolno艣膰 czytania ze zrozumieniem.

W latach 2019-2023 艣redni czas sp臋dzany przed ekranem urz膮dze艅 mobilnych wzr贸s艂 o 23%, z prawie 3 godzin do prawie 4 godzin dziennie. Przeci臋tna osoba sprawdza sw贸j telefon 96 razy dziennie. 

Badania w dziedzinie neuroobrazowania sugeruj膮, 偶e nadmierne korzystanie ze smartfon贸w dzia艂a jak uzale偶nienie i cz臋艣ci m贸zgu odpowiedzialne za uwag臋 i kontrol臋 impuls贸w.

Wp艂yw ten rodzi kolejne pytania 鈥 jak temu zapobiega膰, zw艂aszcza w przypadku dzieci, kt贸rych m贸zgi dopiero si臋 rozwijaj膮.

Obawy podnosz膮 nie tylko naukowcy, ale r贸wnie偶 niekt贸rzy tw贸rcy urz膮dze艅, jak na przyk艂ad Tony Fadell z oryginalnego zespo艂u iPhone'a. Fadell zakwestionowa艂 szerszy wp艂yw smartfon贸w, por贸wnuj膮c ich wprowadzenie do uwolnienia 鈥瀊omby atomowej鈥 informacji, mog膮cej 鈥瀢ysadzi膰 ludzkie m贸zgi鈥 dezinformacj膮.

Nie chodzi tylko o producent贸w smartfon贸w. Ogromna odpowiedzialno艣膰 za problem spada na platformy social mediowe, kt贸re odchodz膮 od pierwotnego celu spo艂eczno艣ciowego i coraz bardziej staj膮 si臋 platformami uwagi 鈥 nast臋puje ich 鈥瀟iktokenizacja鈥.

Uzale偶niaj膮cy design w mediach spo艂eczno艣ciowych, cz臋sto por贸wnywany do taktyk kasynowych, zosta艂 dog艂臋bnie przeanalizowany. Funkcje takie jak 鈥瀞wipe to refresh鈥, dzia艂aj膮ca jak automat do gry, zosta艂y zaprojektowane tak, aby zmaksymalizowa膰 oczekiwanie na nagrody, potencjalnie wyzwalaj膮c wi臋ksze uwalnianie dopaminy ni偶 same nagrody.

Dodatkowo niesko艅czone przewijanie i funkcja autoodtwarzania zach臋caj膮 do bezmy艣lnego zaanga偶owania. 

Badanie z 2022 r. wykaza艂o znaczny spadek umiej臋tno艣ci czytania ze zrozumieniem, gdy tre艣ci s膮 konsumowane na ekranie w por贸wnaniu z wersj膮 papierow膮, mimo 偶e tekst jest identyczny. 

Zjawisko to jest cz臋艣ci膮 tzw. 鈥瀌rena偶u m贸zg贸w鈥, opisanego przez naukowc贸w z University of Chicago, kt贸rzy odkryli, 偶e posiadanie smartfona w tym samym pomieszczeniu, nawet je艣li jest on wy艂膮czony, mo偶e znacznie zmniejszy膰 koncentracj臋, pami臋膰 i zdolno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w. 

Dzieje si臋 tak, poniewa偶 m贸zg ma ograniczon膮 zdolno艣膰 do przetwarzania informacji i musi pracowa膰 ci臋偶ej, aby zignorowa膰 potencjalne rozpraszanie przez telefon, tym samym pogarszaj膮c koncentracj臋 na innych zadaniach.

Smartfony maj膮 r贸wnie偶 ogromny wp艂yw na poziom stresu. Ci膮g艂e powiadomienia mog膮 warunkowa膰 nasz m贸zg do ci膮g艂ego stanu czujno艣ci i niepokoju, podobnie jak w przypadku ps贸w Paw艂owa. 

Ponadto spos贸b prezentowania informacji w mediach spo艂eczno艣ciowych 鈥 od doomscrollingu po autodiagnozowanie trend贸w na platformach takich jak TikTok 鈥 dodatkowo nasila stres i niepok贸j.

CZY KORZYSTANIE Z SOCIAL MEDI脫W MA SAME NEGATYWNE SKUTKI? 

Ot贸偶 badanie z 2023 roku z udzia艂em ponad 50 000 uczestnik贸w wykaza艂o, 偶e umiarkowane zaanga偶owanie w mediach spo艂eczno艣ciowych, wynosz膮ce oko艂o 30 minut dziennie, mo偶e mie膰 pozytywny wp艂yw. Natomiast przekroczenie tej granicy niesie ze sob膮 negatywne skutki. 

Granica mi臋dzy korzystnym a szkodliwym korzystaniem z technologii cz臋sto si臋 zaciera i zale偶y od sposobu, w jaki z niej korzystamy.

Oczywi艣cie Apple i Google pozwalaj膮 ograniczy膰 korzystanie z social medi贸w, natomiast najwi臋kszym wyzwaniem jest zach臋cenie u偶ytkownik贸w do w艂膮czenia tych funkcji.

W ostatnich latach pojawi艂 si臋 trend, kt贸ry mo偶na nazwa膰 鈥瀝ewolucj膮 anty-smartfonow膮鈥. Ludzie celowo przechodz膮 ze smartfon贸w na prostsze 鈥瀏艂upie telefony鈥, by odzyska膰 skupienie na 艣wiat rzeczywisty i pewnego rodzaju spok贸j ducha. 

Wiele os贸b, kt贸re zdecydowa艂y si臋 na korzystanie ze stupid phones wspomina o licznych korzy艣ciach tego rozwi膮zania. A w艣r贸d nich, m.in.: powr贸t rado艣ci z 偶ycia czy zwi臋kszenie produktywno艣ci i kreatywno艣ci.

Brak wielu aplikacji na podstawowej wersji telefonu doprowadza do 鈥瀗udy鈥, kt贸re nap臋dza nasz膮 kreatywno艣膰.

Jednak odrzucenie smartfon贸w nie jest dla wszystkich. Proste telefony maj膮 mn贸stwo ogranicze艅, jak brak niezb臋dnych aplikacji (np. Mapy czy aparaty). Po prostu ich funkcjonalno艣膰 jest ograniczona do minimum, co przy tak scyfryzowanym 艣wiecie cz臋sto jest nierealistyczne przy codziennym funkcjonowaniu. Brakuje z艂otego 艣rodka, kt贸ry po艂膮czy艂by dwa 艣wiaty. 

Dochodzimy do spo艂ecznej rozmowy na temat roli technologii w naszym 偶yciu i tego, w jaki spos贸b mo偶emy osi膮gn膮膰 zdrowsze relacje z naszymi urz膮dzeniami cyfrowymi.

Badania wskazuj膮ce, jak smartfony mog膮 przekszta艂ca膰 nasze m贸zgi, rzeczywi艣cie sk艂aniaj膮 do my艣lenia. Mamy do czynienia z realn膮 mo偶liwo艣ci膮, 偶e miliony, a nawet miliardy ludzi na ca艂ym 艣wiecie do艣wiadczaj膮 os艂abienia pami臋ci, zmniejszonej koncentracji, zmniejszonej obj臋to艣ci istoty szarej i zwi臋kszonego niepokoju w wyniku chronicznego korzystania ze smartfon贸w. 

Na koniec dnia i tak odpowiedzialno艣膰 jest po naszej stronie. To my mamy mo偶liwo艣膰 kontrolowania i ograniczania u偶ytkowania smartfon贸w. A wi臋c, jak wygl膮da Twoje korzystanie ze smartfona?

Maciej Marek

G艂贸wne 藕r贸d艂a:
LINK 1
LINK 2
LINK 3

TRENDY, BIZNES, TECHNOLOGIA 馃搱 

Wczoraj po raz pierwszy od premiery otworzyli艣my dost臋p do TREBIT - Trendy, Biznes, Technologia, mojego nowego projektu, kt贸ry buduj臋 z Boguszem P臋kalskim.

Nasz膮 misj膮 jest wyszukiwanie najnowszych trend贸w biznesowych i technologicznych, i pokazywanie Ci, jak mo偶esz je od razu wdro偶y膰.

Zesp贸艂 researcher贸w przeszukuje ponad 200 starannie wyselekcjonowanych 藕r贸de艂(darmowych i p艂atnych), by znale藕膰 kierunki rozwoju, o kt贸rych nikt jeszcze nie m贸wi. To wiedza, kt贸rej nie znajdziesz w mainstreamowych mediach.

Raporty to esencja wiedzy w skondensowanej, praktycznej formie. Bez lania wody - same konkrety, poparte sprawdzonymi 藕r贸d艂ami.

W ramach subskrypcji otrzymujesz dost臋p do raport贸w trendowych, spo艂eczno艣ci, archiwum, bazy wiedzy.

Na pok艂adzie mamy ju偶 ~200 os贸b (przedsi臋biorc贸w, CXO i specjalist贸w w swoich dziedzinach).

Je艣li chcesz by膰 na bie偶膮co z trendami jutra, to zobacz tutaj:

馃憠锔 www.trebit.pl

"CHCESZ POM脫C ZWIERZ臉TOM W SCHRONISKU NA PALUCHU? KUP MOJ膭 I KRZYSZTOF DOMARADZKI KSI膭呕K臉+EBOOK+AUDIOBOOK Z 50% ZNI呕K膭 A MY Z TEGO ODDAMY PO艁OW臉 PRZYCHODU NA PSY I KOTY... 馃憞锔

Kilka tygodni temu rozdawa艂em swoje przeczytane ksi膮偶ki w zamian za "co 艂aska" na wsparcie kot贸w i ps贸w ze schroniska na warszawskim Paluchu. 

Bardzo du偶o os贸b pomog艂o w ten spos贸b (za co dzi臋kuj臋). Pad艂o kilka razy pytanie czy kiedy艣 b臋d膮 te偶 ksi膮偶ki nowe.

No to teraz ju偶 s膮 :)

Standardowa cena za zestaw ksi膮偶ka papierowa w twardej oprawie (418 stron) + Ebook + Audiobook (12,5 godzin) wynosi艂a 115 z艂.

Od dzi艣 do ko艅ca wakacji za taki sam zestaw zap艂acisz TYLKO 57,50 z艂 plus koszta transportu (przy zakupie koniecznie podaj kod: KOTOKSI膭呕KA).

Z tej kwoty przeka偶emy 50% na schronisko na Paluchu.

Zapraszamy do zakup贸w i wsparcia: https://startupowcy.pl/

馃摪 NEWSY WARTE TWOJEJ UWAGI

W aplikacji Wiadomo艣ci w iOS 18, tym samym zast臋puj膮c przestarza艂e SMSy w komunikacji mi臋dzy Androidem a iOS. RCS zaoferuje m.in. informacje o pisaniu, potwierdzenia dostarczenia, d艂u偶sze wiadomo艣ci i multimedia w wy偶szej jako艣ci. Decyzja Apple prawdopodobnie wynika z ch臋ci zadowolenia unijnych regulator贸w rozwa偶aj膮cych obj臋cie iMessage przepisami Aktu o rynkach cyfrowych.

Podczas dorocznego spotkania w Austin w Teksasie, akcjonariusze Tesli przeg艂osowali przywr贸cenie kwestionowanego pakietu wynagrodze艅 Elona Muska z 2018 roku, wartego 56 miliard贸w dolar贸w, mimo wcze艣niejszego orzeczenia s膮du w Delaware nakazuj膮cego jego uchylenie. G艂osowanie, kt贸re nie uniewa偶nia decyzji s膮du, odby艂o si臋 po tym, jak Musk og艂osi艂 wyniki finansowe firmy i nadchodz膮ce dostawy produkt贸w. Akcjonariusze zatwierdzili r贸wnie偶 przeniesienie siedziby Tesli z Delaware do Teksasu, gdzie znajduje si臋 najwi臋ksza fabryka producenta samochod贸w elektrycznych w USA.

Departament Sprawiedliwo艣ci z艂o偶y艂 pozew przeciwko Adobe, oskar偶aj膮c firm臋 o ukrywanie wysokich op艂at za subskrypcje i utrudnianie klientom wypowiadania um贸w. Adobe mia艂o automatycznie zapisywa膰 u偶ytkownik贸w na najdro偶sze plany subskrypcyjne bez klarownej informacji o warunkach oraz zniech臋ca膰 do rezygnacji poprzez skomplikowany proces i wysokie op艂aty za wcze艣niejsze zako艅czenie umowy, si臋gaj膮ce nawet setki dolar贸w.

Nvidia odnotowa艂a osza艂amiaj膮cy wzrost warto艣ci rynkowej o ponad 900% od ko艅ca 2022 roku, tym samym osi膮gaj膮c kapitalizacj臋 przekraczaj膮c膮 3,33 biliona dolar贸w. W czerwcu 2024 do艂膮czy艂a do ekskluzywnego klubu firm o warto艣ci rynkowej powy偶ej 3 bilion贸w dolar贸w, w kt贸rym znajduj膮 si臋 r贸wnie偶 Apple i Microsoft. Sukces Nvidii jest w du偶ej mierze nap臋dzany jej wiod膮c膮 rol膮 w rozwoju generatywnej sztucznej inteligencji (AI) oraz dominacj膮 na rynku chip贸w.

Jak Ci si臋 podoba dzisiejsze wydanie?

Login or Subscribe to participate in polls.